وقت خودتون رو برای دانلود فیلم و پیدا کردن زیرنویس و هماهنگ کردن زیرنویس با فیلم هدر ندهید. همین حالا به
صورت آنلاین فیلم ها را با زیرنویس فارسی ببینید.
اسحاق (عبری: יִצְחָק) از شخصیتهای سفر پیدایش در تنخ است. او یکی از سه شهپدر بنیاسرائیل و یکی از شخصیتهای مهم ادیان ابراهیمی، از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام، است. اسحاق فرزند ابراهیم و ساره، پدر یعقوب و پدربزرگ اسباط اسرائیل بود. به گفته سفر پیدایش، او حدوداً اوایل هزاره دوم قبل از میلاد زیست، اما داستان حاوی اطلاعاتی است که نشان میدهد این قصه نمیتواند قبل از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد شکل
...
ادامه ...
اسحاق (عبری: יִצְחָק) از شخصیتهای سفر پیدایش در تنخ است. او یکی از سه شهپدر بنیاسرائیل و یکی از شخصیتهای مهم ادیان ابراهیمی، از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام، است. اسحاق فرزند ابراهیم و ساره، پدر یعقوب و پدربزرگ اسباط اسرائیل بود. به گفته سفر پیدایش، او حدوداً اوایل هزاره دوم قبل از میلاد زیست، اما داستان حاوی اطلاعاتی است که نشان میدهد این قصه نمیتواند قبل از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد شکل گرفته باشد.
به روایت سفر پیدایش، الوهیم به ابراهیم و ساره وعده فرزندی داده بود و این فرزند بعد از گذشت سالها، زمانی که ابراهیم و ساره به ترتیب ۱۰۰ و ۹۰ ساله بودند، متولد شد و همانطور که الوهیم گفته بود، نامش را اسحاق گذاشتند. اسحاق، مطابق عهد ابراهیم و الوهیم، هشت روز بعد از تولد ختنه شد. سپس برای حسادت ساره، اسماعیل و مادرش از خانه رانده شدند. در زمان جوانی اسحاق، ابراهیم او را به کوه موریا برد تا قربانی کند اما در آخرین لحظه فرشتهای از جانب خدا مانع شد. وقتیکه اسحاق چهل ساله شد، ابراهیم خدمتکار خود را به بینالنهرین فرستاد تا از خانواده برادرزادهاش برای او زنی پیدا کند که حاصل آن ازدواج اسحاق با ربهکا بود. این دو در آغاز صاحب فرزندی نشدند، اما بعد از دعای اسحاق به درگاه خدا، ربهکا باردار شد و عیسو و یعقوب را زایید. اسحاق در پیری نابینا شد. او قصد داشت به پسر بزرگش عیسو برکت دهد اما یعقوب به پدرش نیرنگ زد و برکت برادر خود را دزدید. سپس اسحاق یعقوب را نزد داییاش لابان در بینالنهرین فرستاد تا از خانواده مادرش زنی بگیرد. بیست سال بعد یعقوب به خانه بازگشت و با همکاری برادرش عیسو پدر خود را که در ۱۸۰ سالگی مرده بود، دفن کرد. اسحاق میان شهپدران بیشترین طول عمر را داراست. او تنها شهپدری است که نامش تغییر نکرد و از کنعان خارج نشد.
قربانیشدن اسحاق میتواند قصهای نمادین از کنار گذاشتهشدن سنت قربانیکردن فرزند توسط بنیاسرائیل باشد؛ شاهدی نیست که بهطور مستقیم و به صراحت وجود این سنت در اسرائیل باستان را تأیید کند اما برخی از مورخان اعتقاد دارند تا پیش از اصلاحات دینی شاه یوشیا در مملکت یهودا در قرن هفتم قبل از میلاد، چنین سنتی به واقع در دین بنیاسرائیل وجود داشته و آنان نوزادان خود را به یهوه یا مولوخ، دو خدا که پرستششان در کنعان باستان رایج بوده، تقدیم میکردهاند. این قصه در قرآن نیز بازگو شده اما نویسنده قرآن نام پسر قربانی را مشخص نکرده و اغلب مسلمانان او را اسماعیل میدانند که به نظر میرسد در این مسئله رقابت اعراب و یهودیان دخیل بودهاست؛ البته افرادی چون طبری اسحاق را ذبیح دانستهاند.
هیچ اثری از اسحاق در آثار باستانی نیست و هیچ منبع مستقلی موجودیت این شخصیت را تأیید نکردهاست؛ تاریخدانان اسحاق را شخصیتی افسانهای یا شخصیتی که از دوران زندگی عشایری یا نیمهعشایری در خاطر بنی اسرائیل باقی مانده، میدانند. شخصیتهای موجود در داستان او در واقع هر کدام نماینده اجداد فرضی مردمانی هستند که اسرائیلیان با آنها آشنا بودند. سرگذشت اسحاق از ترکیب داستانهای عامیانه کوتاه و چندخطی به وجود آمده و همچنین میان زمان شکلگیری داستانها و مکتوبشدن آنها قرنها فاصله وجود داشتهاست. داستانهای اسحاق، یعقوب و ابراهیم در آغاز با یکدیگر ارتباطی نداشتهاند و آنها را با هدف ایجاد خانوادهای برکتیافته که جد ملت اسرائیل است، با هم ترکیب کردهاند.